NewsyTVP.NET.PL

Konwój Wolności w Kanadzie – krok po kroku

Podziel się faktami

Setki ciężarówek i tysiące ludzi zablokowały w sobotę ulice w centrum Ottawy w ramach „Konwoju Wolności”, aby zaprotestować przeciwko narzucaniu szczepień wymaganym do przekroczenia granicy USA.

Zarówno Kanada, jak i Stany Zjednoczone nałożyły ten wymóg w połowie stycznia, dotyczący kierowców przekraczających granicę o długości 5500 mil (9 000 km) – najdłuższą na świecie.

Unosząc flagę kanadyjską, wymachując transparentami domagającymi się „Wolności” i skandując hasła przeciwko premierowi Justinowi Trudeau, do kierowców ciężarówek dołączyły tysiące innych demonstrantów, rozgniewanych nie tylko restrykcjami Covid-19, ale także okazując niezadowolenie z polityki premiera.

Justin Trudeau, od 2015 roku Premier Kanady z ramienia Liberalnej Partii Kanady opuścił Parlament i udał się w nieznane miejsce ku zadowoleniu uczestników protestu, którzy zakpili z jego tchórzostwa.

Rozległa się ogromna wrzawa, gdy setki dużych ciężarówek z dudniącymi silnikami bez przerwy uruchamiały klaksony a ludzie wyrażali swoja radość.

Bliżej Parlamentu rodziny spokojnie maszerowały w przejmująco zimny dzień, podczas gdy młodzi ludzie śpiewali, a starsi ludzie w tłumie walili w garnki i patelnie w proteście pod oknami biura Trudeau.

Kanadyjskie media podały, że premier i jego rodzina zostali wyprowadzeni z domu i zabrani do tajnego miejsca w stolicy, przy czym większość gniewu protestujących skierowana była na Trudeau. Często widać było plakaty i slogany na ciężarówkach “F*ck Trudeau”.

„Chcę, żeby to wszystko się skończyło – te środki są nieuzasadnione” – powiedział jeden z demonstrantów, 31-letni biznesmen Philippe Castonguay, przed budynkiem Parlamentu.

Jechał siedem godzin z północnej prowincji Quebec, aby wyrazić swoje uczucia: „Wymagania dotyczące szczepień prowadzą nas do nowego społeczeństwa, na które nigdy nie głosowaliśmy” – powiedział.

Kanada wprowadzając obowiązek szczepień chce zmusić 26 tysięcy kierowców do zaszczepieni, podczas gdy wszystkich kierowców jest 160 tysięcy.

Protest rozpoczął się w zeszłym tygodniu w zachodniej Kanadzie, gdzie dziesiątki kierowców ciężarówek zorganizowało konwój, aby przejechać z Vancouver do Ottawy, aby zademonstrować przeciwko ograniczeniom związanym z Covid, w szczególności wymaganiu szczepień dla kierowców ciężarówek.

Nawoływani przez CB radio inni kierowcy stopniowo dołączali do korowodu.

Ruch szybko nabrał rozpędu, gdy do oryginalnego konwoju biegnącego przez cały kraj dołączyli inni w drodze do stolicy federalnej.

Ich punktem zbornym było Wzgórze Parlamentarne w sercu Ottawy.

Po drodze tysiące Kanadyjczyków wychodzili do konwoju z flagami i sloganami machając do kierowców i okazując im swoją sympatię.

Szybko ruch przekształcił się w protest przeciwko segregacji. Ludzie na licznych grupach internetowych wyrażali swoją niechęć do rygorów maseczkowych, przeciwko zmuszaniu dzieci do szczepień i ogólnie pojętej segregacji ludzi niezaszczepionych.

Stephen Penderness, nieszczepiony 28-letni kierowca ciężarówki z Ontario, powiedział, że protestuje w imieniu wszystkich Kanadyjczyków, nie tylko swoich kolegów kierowców.

„Właściwie to dotyczy każdej osoby… wszystkich na drodze” – powiedział. „Chodzi o Twój wolny wybór”.

Angela Bernal, 67-letnia emerytowana nauczycielka, powiedziała, że ​​chce, aby „rządy zniosły środki”, dodając, że „utrzymywanie ograniczeń jest bezużyteczne”.

Dzięki silnej obecności policji w stolicy federalnej protest odbył się bez większych incydentów, pomimo początkowych obaw, że może dojść do przemocy.

Strefa wokół Parlamentu została zamknięta na weekend, a szef policji w Ottawie Peter Sloly określił sytuację w terenie jako „wyjątkową, płynną, ryzykowną i znaczącą”.

Trudeau, który jest obecnie w izolacji po ekspozycji na Covid, w środę bronił zmuszania do szczepień, zauważając, że 90 procent kierowców jest już zaszczepionych. Kierowców ciężarówek jadących do miasta nazwał „małą marginalną mniejszością”, która nie reprezentuje większości Kanadyjczyków.

Trudeau powiedział w piątek, że poglądy kierowców ciężarówek – które określił jako antynaukowe, antyrządowe i antyspołeczne – stanowią zagrożenie nie tylko dla nich samych, ale także dla innych Kanadyjczyków.

Do tej pory 82 procent Kanadyjczyków w wieku pięciu lat lub starszych zostało zaszczepionych przeciwko Covid-19. Wśród dorosłych liczba ta wynosi 90 procent.

Główna grupa branżowa Canadian Trucking Alliance stwierdziła, że zdecydowana większość kierowców ciężarówek w tym kraju jest szczepiona. „Zdecydowanie odrzucił” zgromadzenie w Ottawie.

Kanadyjska organizacja przemysłowa Canadian Manufacturing Coalition żąda natychmiastowego wycofania się z nakazu szczepień.

Historia “Konwoju Wolności”


Pierwszy konwój opuścił Prince Rupert 22 stycznia, docierając do Prince George wieczorem. Następnego dnia kolejny konwój wyruszył z Delty, a zwolennicy zgromadzili się wzdłuż autostrady nr 1, autostrady transkanadyjskiej.

24 stycznia przez Reginę w Saskatchewan przejechał konwój i został powitany przez zwolenników. Według policji w Reginie do miasta dotarło około 1200 pojazdów.
25 stycznia kolejny konwój przejechał przez Kenorę w prowincji Ontario, gdzie policja prowincji Ontario (OPP) w kontakcie z konwojem stwierdziła, że ​​200-300 pojazdów będzie przejeżdżać przez Kenorę.
Konwoje z trzech głównych tras w całej Kanadzie, zbiegły się w weekend na protest w Ottawie. Policja Ottawa oszacowała, że ​​w weekend w mieście było do 2000 demonstrantów.

Według szacunków OPP na dzień 26 stycznia około 400 pojazdów wjechało do Ontario od granicy z Manitobą w ramach konwoju w kierunku wschodnim. Policja Kingston oszacowała, że ​​przez Kingston przejedzie około 300 pojazdów (17 pełnych ciągników siodłowych, 104 ciągniki bez przyczep, 424 samochody osobowe i sześć RV).

27 stycznia zimowa pogoda zamknęła część autostrady 17 (głównej trasy Transkanady) w północnym Ontario, powodując podział konwoju w kierunku wschodnim. Niektórzy kierowcy kontynuowali podróż do Sault Ste. Marie, podczas gdy inni skręcili na autostradę 11 (północny oddział TCH) i pojechali w kierunku Cochrane.

Kierowcy ciężarówek z prowincji morskich planowali spotkać się w Moncton przed wyjazdem do Ottawy. Rankiem 27 stycznia kibice zebrali się w Enfield w Nowej Szkocji, gdzie odpalono fajerwerki, gdy od 10 do 15 ciężarówek wyruszyło w kierunku granicy z New Brunswick.RCMP w PEI poinformował, że około 70 ciężarówek i pojazdów kibiców przejechało przez Most Konfederacji do Nowego Brunszwiku, ale większość z nich natychmiast zawróciła i wróciła na wyspę. Podobno po południu przez Fredericton przejechało około 24 ciężarówek zmierzających do Ottawy.
27 stycznia jedna grupa konwojów przeszła przez obszar Greater Toronto. Setki protestujących zgromadziły się na wiaduktach autostradowych w celu poparcia konwoju.

27 stycznia Patrick McDonell, sierżant sztabowy urzędujący w Izbie Gmin, wysłał list ostrzegający przed możliwymi próbami doksingowymi w celu odnalezienia adresów członków parlamentu w regionie stołecznym. List dalej ostrzegał posłów, aby nie angażowali się w żadne demonstracje, aby „pójść w bezpieczne miejsce” i zamykać wszystkie drzwi.
OPP napisało na Twitterze: „OPP radzi kierowcom, aby unikali podróży autostradą 417 (TCH we wschodnim Ontario) i autostradą 416 w rejonie Ottawy, począwszy od piątku po południu i w sobotę”.

28 stycznia widziano konwój przejeżdżający przez Quebec. Szacowano, że około 600 pojazdów konwojowych zostanie na noc w Arnprior, zanim następnego ranka uda się na Wzgórze Parlamentarne.

Członkowie protestu używali czatu Zello do komunikacji.

28 stycznia prowincja Nowa Szkocja zakazała zgromadzeń wzdłuż autostrad, w szczególności na Trans-Canada (Autostrada 104) między granicą Nowej Szkocji a Nowym Brunszwikiem, w związku z protestami związanymi z konwojem wolności.

28 stycznia, kiedy do miasta zaczęły przyjeżdżać pierwsze ciężarówki, policja Ottawy ujawniła, że ​​wezwała posiłki z RCMP i Kanadyjskiej Służby Wywiadu Bezpieczeństwa (CSIS) i pracowała nad identyfikacją zagrożeń w konwoju. Komendant policji Peter Sloly poradził ludziom, aby podczas weekendowych protestów unikali centrum Ottawy, dodając, że „jesteśmy gotowi do przeprowadzenia dochodzenia, w razie potrzeby aresztowania, oskarżenia i oskarżenia każdego, kto okazuje przemoc lub łamie prawo podczas demonstracji lub w związku z demonstracjami”.

29 stycznia, pierwszego dnia protestów na Wzgórzu Parlamentarnym, premier Justin Trudeau został przeniesiony w nieujawnione miejsce ze względów bezpieczeństwa.

Widziano protestujących, którzy pili i tańczyli na Grobie Nieznanego Żołnierza w National War Memorial. Szef Sztabu Obrony gen. Wayne Eyre opisał to jako profanację, a Królewski Legion Kanady potępił te działania.
Posąg słynnego fundatora badań nad rakiem Terry’ego Foxa został ozdobiony odwróconą flagą kanadyjską i znakiem protestu. Fundacja Terry’ego Foxa skomentowała, że ​​Fox “wierzył w naukę i oddał życie, aby pomagać innym”. Niektórzy protestujący nękali wolontariuszy w lokalnej jadłodajni, domagając się darmowej żywności przeznaczonej dla bezdomnej ludności Ottawy.

Policja w Ottawie poinformowała o deeskalacji wielu „sytuacji wysokiego ryzyka” w sobotę, nie dokonując żadnych aresztowań.

Kierowcy w sobotę 29 stycznia donosili, że kanał Zello jest blokowany. Nie działały także kamery CCTV w obrębie autostrady 401.

29 stycznia 2022 r. Canadian Trucking Alliance stwierdził, że wielu zwolenników protestu w Ottawie nie miało bezpośredniego związku z branżą transportową

W ten sobotni dzień setki osób imprezowały do nocy pod parlamentem. Ludzie kontestowali swoją wolność, celebrowali obecność innych ściskając się, tańcząc, wydając okrzyki. Można powiedzieć ludzie, którzy nie czuli się nic nie znaczącą mniejszością, jak starano się ich poniżać, celebrowali to spontaniczne dla wielu zdarzenie. Kanadyjczycy po raz pierwszy poczuli się ważni, ważniejsi nawet niż USA i wyrażali to w różny sposób. Wielu zachwyconych uczestników podkreślało, że takie wydarzenia zdarzają się tylko raz w życiu. Swoje emocje przelewali na media dzieląc się ze światem swoją dumą z bycia Kanadyjczykiem. Jeden z obserwatorów nagrał swój podziw dla wydarzenia podkręslając, że zazwyczaj takie zrywy można obserwować w USA, podczas gdy obecnie zdarzyło się to w Kanadzie.

30 stycznia policja w Ottawie wszczęła śledztwo w sprawie zbezczeszczenia National War Memorial i pomnika Terry’ego Foxa. Będą również prowadzili dochodzenie w sprawie „groźby/zastraszania” wobec funkcjonariuszy policji, pracowników i innych obywateli prywatnych.

W poście na Facebooku z 26 stycznia niektórzy organizatorzy oszacowali, że w konwojach weźmie udział nawet 50 000 ciężarówek, co zostało powtórzone w Toronto Sun i Fox News. Na swoim blogu komentator Fox News, Sean Hannity, poinformował, że konwój składał się z 10 000 ciężkich ciężarówek, a redaktor naczelny Toronto Sun Joe Warmington poinformował, że wydarzenie może ustanowić rekord Guinnessa dla największego konwoju. Snopes opisał twierdzenia jako „rażącą przesadę”, sugerując, że całkowita liczba to „prawdopodobnie setki” i wskazując, że konwój zawiera wiele samochodów i mniejszych pojazdów. Agence France-Presse również sprawdziła fakty jako fałszywe podając, że obecny rekord to 480 ciężarówek, ustanowiony w Kairze w Egipcie w listopadzie 2020 r., a Konwój Wolności nie złożył wniosku o próbę ustanowienia nowego rekordu…

W ramach przygotowań do planowanego przybycia do Ottawy, 25 stycznia anonimowo doniesiono, że rzekome grupy skrajnie prawicowe i zwolenników białej supremacji bez związku z Konwojem Wolności miały nadzieję na przemoc na Wzgórzu Parlamentarnym i przeprowadzenie ataków podobnych do ataku na Kapitol Stanów Zjednoczonych w 2021. Raport ten został oparty w całości na pięciu komentarzach internetowych opublikowanych przez użytkowników pozornie niezwiązanych z samym konwojem. To spowodowało, że organizatorka Tamara Lich zwróciła się do członków konwoju i potępiła przemoc polityczną, mówiąc, że protestujący powinni zamiast tego „przeprowadzić pokojowy protest”. Organizatorzy i liderzy konwoju potępili grupy ekstremistów i poprosili uczestników o zgłoszenie na policję osób łamiących prawo. Oświadczyli również, że z konwoju zostaną „usunięci” wszyscy znalezieni ekstremiści.

Evan Balgord, badacz i dyrektor wykonawczy Canadian Anti-Hate Network, powiedział, że „istnieje szeroki zakres skarg, które wiążą ludzi z tą sprawą – i to naprawdę jest skrajnie słuszne”, dodając, że „ ten konwój jest ewolucją tego, co skrajna prawica robi od 2016 r.” Jeden z głównych organizatorów konwoju, James Bauder, wcześniej wyraził poparcie dla QAnon, poparł teorie spiskowe dotyczące pandemii COVID-19 i wyborów prezydenckich w USA w 2020 r. oraz wezwał do aresztowania premiera Justina Trudeau za „zdradę”. 28 stycznia premier Justin Trudeau wyraził zaniepokojenie, że niewielka grupa protestujących będzie stanowić zagrożenie w weekend.

Poparcie dla protestu w Conroe wyraził Prezydent Trump.

Angielski komik Russell Brand opublikował wideo potępiające media za ignorowanie doniesień o proteście. Brand powiedział również w filmie, że „kierowcy ciężarówek, którzy wcześniej byli uważani za bohaterów, gdy dostarczali ważne towary i pracowali podczas blokady, teraz są złoczyńcami, ponieważ protestują przeciwko nakazom szczepień”.
Były hokeista Theo Fleury pojawił się w programie Fox News The Ingraham Angle, twierdząc, że do Ottawy jechało 50 000 kierowców ciężarówek i 1,4 miliona ludzi; poprzedniej nocy Policja Regina naliczyła w sumie 1200 pojazdów.

Kanadyjska aktorka Evangeline Lilly napisała na Twitterze: „Byłam w ten weekend w Waszyngtonie, aby wspierać suwerenność cielesną, podczas gdy kanadyjscy kierowcy ciężarówek zbierali się w swoim pokojowym konwoju, aby wesprzeć to samo”. i „Wierzę, że nikt nigdy nie powinien być zmuszany do wstrzykiwania czegokolwiek swojemu ciału, wbrew swojej woli…”

Elon Musk napisał na Twitterze „Kanadyjscy kierowcy ciężarówek rządzą” i dodał: „Jeśli wystarczająco przestraszysz ludzi, będą domagać się usunięcia wolności. To jest droga do tyranii”.

Jordan Peterson napisał na Twitterze „Truckers vs Justin Trudeau”, a następnie dodał „Postawię na kierowców ciężarówek”.
Joe Rogan nazwał Kanadę „krajem w buncie”.

Amerykański komik Rob Schneider napisał na Twitterze „Trudeau może musieć na nowo zdefiniować, czym jest ‘mała marginalna mniejszość’… Rozciąga się od Manitoby do Ontario!”.
Amerykański konserwatywny komentator polityczny Ben Shapiro napisał na Twitterze: „Kanadyjscy kierowcy ciężarówek słusznie demonstrują przeciwko autorytarnym nakazom szczepień”.
Donald Trump Jr. pochwalił konwój, stwierdzając: „Kiedy odpieramy szaleństwo, możemy wygrać i tak to się kończy… To genialny pomysł. Musimy zobaczyć więcej tego w USA”
Emerytowany trener hokeja i komentator Don Cherry stwierdził, że jest „100% za kierowcami ciężarówek”, nazywając ich „solą ziemi i biciem serca kraju”.