Newsy

Kopalnie metali do baterii stoją przed wyzwaniami w obliczu spowolnienia sprzedaży pojazdów elektrycznych

Podziel się faktami

Zachodnioaustralijska Złota Mila (Golden Mile) [1], kiedyś symbol bogactwa w czasie gorączki złota, teraz znajduje się w centrum innego rodzaju pośpiechu – wyścigu o metale do baterii. Jednak ten wyścig napotyka przeszkodę w postaci spowolnienia sprzedaży pojazdów elektrycznych, która zbiega się z nadpodażą.

Lit, nazywany często “białym złotem”, jest cenionym surowcem ze względu na swoją kluczową rolę w bateriach litowo-jonowych napędzających globalną transformację na pojazdy elektryczne. Zachodnia Australia, chwaląca się połową światowej produkcji twardego litu, odgrywa kluczową rolę na tym rynku. Region ten posiada także znaczne zasoby niklu i kobaltu, inne istotne składniki w bateriach elektrycznych.

Pomimo początkowego boomu, przemysł metali do baterii teraz zmaga się z recesją. Ceny litu spadły o ponad 80% od końca 2022 roku, podczas gdy niklu i kobaltu również doświadczyły znacznego spadku około 40%. Ten gwałtowny spadek spowodował cięcia produkcji, zamknięcia kopalń i zwolnienia w całej branży.

Nawet główne gracze, takie jak kopalnia Greenbushes, największa na świecie kopalnia twardego litu, ogłosiły cięcia produkcji, aby dostosować się do niższego popytu na lit klasy baterii. Firmy takie jak IGO, Tianqi Lithium i Albemarle odczuwają presję, a niektóre zmuszone są do zamknięcia kopalń.

Sytuację pogarsza zwiększone dostawy niklu z Indonezji, stymulowane chińskimi inwestycjami w operacje górnicze i hutnicze. Ten napływ zalewa rynek, dalszo obniżając ceny i dodając do problemów zachodnioaustralijskich górników.

Zależność Australii od Chin jako głównego rynku zbytu dla eksportu litu dodaje kolejną warstwę podatności. Spadek popytu na pojazdy elektryczne na świecie, w połączeniu z spowolnieniem gospodarczym i ograniczeniem zachęt rządowych, osłabia perspektywy dla metali do baterii.

Analitycy przewidują, że nadpodaż będzie utrzymywać się przez kilka lat, pomimo długoterminowego potencjału przemysłu napędzanego globalnym przesunięciem w kierunku dekarbonizacji. Inwestorzy szukający okazji mogą musieć zachować ostrożność, ponieważ spodziewane jest dalsze obniżenie cen przed odbiciem.

Jednakże, wśród wyzwań, jest promyk nadziei. Obniżone ceny metali do baterii mogą wreszcie uczynić pojazdy elektryczne bardziej dostępnymi, potencjalnie stymulując popyt i ożywiając rynek. Postacie takie jak Elon Musk pozostają optymistyczne co do przyszłości transportu elektrycznego, sugerując, że przeciwności mogą otworzyć drogę dla innowacji i wzrostu na dłuższą metę.

Podsumowując, podczas gdy przemysł metali do baterii boryka się z przeciwnościami w krótkim okresie, podstawowy trend w kierunku rozwiązań energetycznych opartych na zrównoważonym rozwoju sugeruje, że ten krok wstecz może być tymczasowy. Adaptacja, innowacja i strategiczne planowanie będą kluczowe dla interesariuszy przechodzących przez ten trudny okres.

Autor: DE

Źródła: The Guardian, The Economist, Fax News





Przypis 1: Nazwa australijska ‘Golden Mile’ (Złota Mila) odnosi się do obszaru zlokalizowanego w Australii Zachodniej, który był szczególnie znanym terenem podczas gorączki złota w XIX wieku. Nazwa “Golden Mile” jest metaforą dla obszaru bogatego w złoża złota, gdzie ogromne ilości tego kruszcu zostały odkryte i wydobywane podczas gorączki złota. Jest to symboliczne odniesienie do okresu, gdy poszukiwacze złota masowo zasiedlali ten obszar, z nadzieją na zdobycie bogactwa poprzez wydobycie złota.

Autor: DE